Skip to content

Ter nagedachtenis aan mijn vader

29 december 2015

Is er een leven na de dood?

 

Is er een hel, een hemel of nog wat anders, een hiernamaals? Voor mij is dit nauwelijks een vraag, het is gewoon nee, nee en nog eens nee. Het kan niet, het bestaat niet, het is niet logisch en waarom zou het dan moeten?

Omdat er mensen zijn die daar wel in geloven? Of omdat er mensen zijn die anderen hierin willen laten geloven om hiervan gebruik/misbruik te (kunnen) maken?

Ja maar je ziel of je geest zou toch kunnen blijven leven, in een hiernamaals, of nu of later bijvoorbeeld in één of ander wezen of mens verder kunnen leven en/of nog later weer in een ander mens.

De oorzaak achter deze gedachtengang kan op zich erg verschillend en ook boeiend zijn.

Als we van die toekomstige tijd tegenwoordige tijd maken en ons afvragen wie of welke ziel zit er in ons eigen lichaam. Of heb ik eerder geleefd en wie of wat was ik toen dan?

Als ik niet mezelf ben, wie of wat ben ik dan en wie of wat is daar dan de oorzaak van? Als er een ziel of geest bestaat, wat is dat dan? De ziel of geest van een mens is niet iets, dat op zichzelf staat, het hoort bij de levende mens. Het is de expressie van onszelf, onze hersenen, die via de zenuwen, verschillende organen en/of het lichaam op de ander overkomt en/of waargenomen kan worden.

Wanneer het lichaam dood is, is de werking van de diverse organen en hersenen opgehouden.

Als de ziel een opzichzelfstaand onderdeeltje zou zijn, op welk moment komt het dan in het lichaam, bij de bevruchting, bij de geboorte, wanneer ik mijn naam krijg, of wanneer ik mijn eigen naam kan noemen, of nog later, en waarvandaan en hoe en waarom.

En welke mens had het eerst een ziel, de Cro Magnum, de Neanderthaler, de Australopithecus, wie wel, wie niet en waarom? Of misschien nog verdere voorouders en aanverwanten of alle dieren, wormen en andere levende organismen. Of moet er een grens zijn, omdat het anders zo druk wordt in het hiernamaals, of moet er een grens zijn omdat we niet naast iedereen, laat staan een ander wezen, willen zitten?

Als er dan geen hemel, hel of ander hiernamaals is dan zullen we wel reïncarneren. Ook dit blijft voor mij hetzelfde, mijn gedachten hierover zijn dezelfde als over het hiernamaals, (de ziel van een worm in een slang of een mens of omgekeerd − de mens kronkelt zich soms ook in allerlei bochten).

Zou de mens in zijn geheugen (hersenen) nog een oercel hebben, die hem zijn verwantschap instinktief in herinnering heeft gebracht, al is het dan met wat kronkels, en is soms zo zijn gedachte op reïncarnatie gekomen?

Ik weet dat mijn leven eindig is en er geen vervolg is, doch dat maakt me niet minder blij of bedroefd, niet minder kwaad of verzoenend of wat dan ook. Het hoort er allemaal bij, bij het leven.

Ik blijf hiervoor zelf verantwoordelijk. Ik ben gewoon een stukje uit een evolutie, die gewoon doorgaat en zo voel ik het ook. Hoe, met of zonder haperingen, ik kan er naar gissen, over denken enz.

Vrij denken, anders dan welk geloof ook voor wil schrijven, maakt mij bewust van een stukje ontwikkeling/evolutie. Iedereen kan zelf denken, niemand buiten hem is daar verantwoordelijk voor.

Proberen te begrijpen met menselijke vermogens, het vermogen tot onderscheidend oordelen, bewust zijn van eigen verantwoordelijk handelen, ook voor de medemens, de samenleving als daarbuiten, om hieraan uitdrukking te willen geven, maar ook om een ander hieraan uitdrukking te laten geven, in woord, in beeld, in welke vorm of taal dan ook, is mede de reden van mijn lid zijn van het Humanistisch Verbond.

 

Jan Beskers, 19 december 1932 − 14 december 2015

 

 

Bovenstaand artikel verscheen onder de titel ‘Waarom ik lid ben van het HV’ in ’t GROENTJE [Mededelingen- en opinieblad van de gemeenschap Lochem e.o. van het Humanistisch Verbond], nr. 73, april/mei 1992.

From → Kunst

Geef een reactie

Geef een reactie

