Skip to content

OV-chipkaart (1)

17 juni 2015

Vorige week dinsdag hield mijn OV-chipkaart er onverwacht mee op. Ik stapte op de tram en kon niet inchecken. Geen piepje, geen foutmelding, helemaal niets. Een andere kaartlezer in de tram geprobeerd, ook niets. Op zo’n moment heb je de keuze uit zwart rijden of gaan lopen, andere keuzes zijn er niet. Bij een tramhalte heb je niet een loket of automaat in de buurt en ik loop niet met een reservekaart op zak.

 

Wel loop ik met een mobiele telefoon op zak, dus terwijl ik op de trein stond te wachten, belde ik het nummer dat op mijn kaart stond. De telefoniste adviseerde mij om mijn kaart te laten uitlezen bij een loket om zo te controleren of hij inderdaad helemaal niets meer deed. Het NS-station waar ik op dat moment stond, was niet voorzien van een loket. Toen ik later op een station was met loket, bleek dat ik een vervangende kaart moest aanvragen. Het Altijd-Vrij-Maandabonnement van de NS wordt dan meteen op de nieuwe kaart geplaatst. De kosten voor de treinreizen gemaakt op de tussenliggende dagen kan ik dan naderhand declareren bij de NS. Vijf werkdagen later lag mijn nieuwe OV-chipkaart op de mat en had ik € 137,60 voorgeschoten aan de NS. Volgens de loketbeambte werd een vervangende kaart vaak binnen twee dagen geleverd, dus zou ik hem vrijdag al kunnen hebben. Woensdag heb ik meteen het formulier op de bus gedaan met mijn defecte kaart er bij, maar het duurde dus tot dinsdag voor hij bezorgd werd.

Aangezien ik ook per tram en bus reis om op mijn werk te komen, had ik per direct een andere OV-chipkaart nodig. Een anonieme OV-chipkaart uit de automaat kostte € 7,50. Dit zijn extra kosten die je niet vergoed krijgt. Een nadeel van een anonieme kaart is dat je hiervan geen declaratieoverzichten kunt genereren die je nodig hebt voor je werkgever (die ze weer nodig heeft voor de belastingdienst). Maar een kaart op naam kun je niet per direct krijgen, dus een anonieme kaart was de enige mogelijkheid. Gelukkig is mijn werkgever zo coulant is om deze tram- en busreizen ook te vergoeden (over deze tussenliggende dagen € 26,51).

Vanmorgen checkte ik in met mijn nieuwe kaart. Je moet die kaart zelf aan je internetaccount toevoegen om je reisdeclaraties te kunnen doen. In het verleden heb ik tot mijn schade ontdekt dat je dat vooraf moet doen. Alleen de reizen die gemaakt zijn nadat je je kaart hebt aangemeld, worden in het overzicht weergegeven. De reizen daarvóór, die toch gekoppeld zijn aan hetzelfde nummer van een persoonlijke OV-chipkaart, worden kennelijk niet bewaard.

Ik vind het hele systeem sowieso onvriendelijk. Eerst wordt je verplicht om zelf de aanschaf van de kaart te financieren en zelfs als je een abonnement hebt is het nog steeds verplicht om in en uit te checken.

Op het aankomststation stond mij een onaangename verrassing te wachten: ik kon niet meer uitchecken. Op naar de balie, deze kaart was ook kapot. Ik kreeg een formulier om weer een nieuwe kaart aan te vragen en een telefoonnummer. Het blijkt dat er twee manieren zijn om een vervangende kaart aan te vragen, telefonisch of per post met een formulier. Telefonisch gaat het snelst, ik zou morgen de nieuwe kaart al in huis hebben. (Waarom is mij dat vorige week niet verteld?) Het nadeel van de telefonische aanvraag is, dat je telefonisch een machtiging voor een bankafschrijving moet geven. De vervangende kaart is in dit geval gratis, maar bij een telefonische aanvraag moet je eerst € 11,00 betalen, die je dan weer terug kunt krijgen door middel van een declaratieformulier. Dat werkt op die manier, omdat je de kosten voor een vervangende kaart pas terug krijgt als zij de oude kaart van je ontvangen hebben. Het formulier zou mij toegestuurd worden. Ik vertelde dat ik had begrepen dat de vervangende kaart altijd gratis zou zijn, ook bij een aanvraag per post. Dat was niet zo, een vervangende kaart is gratis als hij niet ouder is dan twee jaar. Na deze garantietermijn betaal je € 11,00. De loketbeambte vorige week had mij verkeerd ingelicht. Dus deze kaart wordt kosteloos vervangen, de vorige niet, want die was ouder dan twee jaar.

Mijn anonieme kaart heb ik opnieuw opgeladen om vanavond te kunnen reizen.

Tussenstand van vanmorgen

€  18,50 betaald, fout door het systeem, kosten voor de reiziger
€ 137,60 betaald, te declareren bij NS

From → Bureaucratie

One Comment
  1. Charlie permalink

    Mooi verhaal. Ik heb lang geprobeerd positief te blijven over de OV-chipkaart en er zijn ook echt wel voordelen te noemen, maar de balans opmakend kom ik toch tot de conclusie dat het een onding is. Precies om de zaken die jij ook beschrijft in je beide stukjes. Maar ook gedoe met wel/geen korting en mensen met korting mee laten reizen. Vreselijk. Probeer het je oude vader of moeder maar eens uit te leggen. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal mensen niet meer met de trein gaan omdat ze niet meer begrijpen hoe het werkt. Nou, dan hebben we met zijn alleen toch echt de plank misgeslagen.

Geef een reactie

