Skip to content
Tags

Drs. B

10 mei 2015

Al heel lang ben ik enthousiast over de liederen van Drs. P: ze zitten vaak erg knap in elkaar en zijn erg grappig. Ook heb ik de doctorandus wel eens geïmiteerd. Mijn artiestennaam daarbij laat zich raden. De eerste keer dat ik als imitator optrad, was op de bonte avond aan het einde van een vakantie.

 

Toen had ik een nieuwe tekst geschreven op “Het trapportaal”. Soms lukt zo’n creatief proces en soms helemaal niet. En als het wel lukt, dan kom je er soms achteraf pas achter dat je het rijmschema niet consequent hebt doorgevoerd, of dat het metrum niet klopt. Ik zou zeggen: zoek de fouten in mijn versie van “Het Trapportaal”.

Mijn tweede eigen tekst kwam als volgt tot stand: In 1989 was er op een gegeven moment wekelijks in een radioprogramma een nieuw lied van drs. P te horen. (Deze nummers zijn later uitgegeven op de CD: Het Praatcafé van Drs. P.) Op de radio werd het wekelijkse nieuwe nummer steeds ingeleid door een tune met de volgende tekst:

 

We maken nu een zwenking
In dit programma mee
Hier komt een overdenking
Van drs. P, van drs. P

En na afloop klonk het dan:

Het was wel geen Puccini
En ook geen odyssee
Maar dit was de opinie
Van drs. P, van drs. P

De presentator vroeg om reacties, telkens weer, hij begreep er niets van dat hij geen reacties kreeg. Toen kwam ik op het idee om te reageren in rijmvorm. Ik maakte óók een lied. Ik koos voor een passende rijmvorm: het schaduwrijm, waarvan het idee komt van de doctorandus zelf. Namelijk op de elpee “Romantiek voor Twee”, Drs. P en het Resistentie Orkest, staat bij het nummer “Orgaan” te lezen:

Als je een nummer merkbaar aan zeker onderwerp wijdt, laat ons zeggen aan koeien, dan hoef je dat woord helemaal niet in de tekst te zetten – laat staan dat je er bij herhaling op terugkomt. Dat is primitief (zie Harten). Wel kun je het in je rijm a.h.w. oproepen: groeien, stoeien, (land) bevloeien, (slagers) verfoeien en zo meer, voor mijn part ook loeien. Deze vorm van verwijzing heet schaduwrijm. De melodie speelt zich af binnen een quint, dus 5 tonen, en de intervallen zijn nergens groter dan één toon. Het is interessanter om een sober wijsje te voorzien van uitgekiende accoorden dan om een opzichtige melodie te bedenken.

Ik vond het een aardig idee om een tekst te schrijven over de doctorandus zonder het onderwerp “drs. P” in de tekst te zetten. De tekst bestaat uit coupletten met rijmschema: abab, waarbij de laatste regel steeds eindigt op “pont en slee”. De titel is uiteraard “Drs. P” en de titel liet ik nog vooraf gaan door een introcouplet, dat een variatie was op de tunes in het radioprogramma.

Ik had er een melodie bij gemaakt en heb achter de piano het lied ingezongen (trachtend de stem van de doctorandus te imiteren) en het bandje met de papieren tekst opgestuurd naar de omroep. Ik had gehoopt dat men, na zo lang gevraagd te hebben om reacties, mijn bandje zou uitzenden, maar er werd geen enkele melding van gemaakt en lange tijd gebeurde er niets. Toen kwam er een reactie van de doctorandus zelf en het antwoord van de doctorandus mocht er zijn: overdonderend en geheel in zijn stijl. In de zomer van 1990 ontving ik een ansichtkaart uit Zwitserland, met daarop de tekst:

Waarde mijnheer Beskers,
Na mijn terugkeer midden september stuur ik U iets, als rijkelijk late dank voor Uw cassette.
Oprechte groeten,

Drs. P

En daarop ontving ik een boekje “Eerste Klas Retour” met daarin een handgeschreven vers, plus nog een lange brief, geheel in versvorm!
De brief is geschreven in het rijmschema: aabaabaa / aabaabaa / aabaabaa / aaba .
Zie “Een brief van Drs. P”.

From → Kunst

Geef een reactie

Geef een reactie

