Skip to content

Actief versus passief leren

26 juli 2014

Actief leren werkt beter dan passief. Hoe kan dat? Men neemt aan dat er verschillende coderingsmechanismen bestaan en dat bij actief leren er een meer elaboratieve codering wordt gebruikt. Maar waarom dan? Waarom zouden de hersenen waarnemingen die zonder actieve sturende rol van de persoon tot stand komen, minder goed vasthouden?

Ik merk het bijvoorbeeld met vreemde talen. Als ik de betekenis van een woord opzoek, dan ben ik dat vaak weer kwijt als ik het woord opnieuw tegenkom. “Wat betekende dat ook al weer?” Als ik de betekenis weet te concluderen uit de context, dan onthoud ik het wel! We zien het geheugen als een opslag van kennis, maar dat model verklaart niet waarom ik het een wel en het ander niet onthoud.

We bestuderen geheugen aan de hand van gedrag. Gedrag is het enige verschijnsel aan de hand waarvan we het geheugen kunnen bestuderen. Ook als je een proefpersoon vraagt zich iets te herinneren en hij of zij vertelt dat, is dat gedrag. Als je je iets herinnert, is dat mentaal gedrag. Zoals ik in het artikel Geheugen uiteen heb gezet, denk ik dat het geheugen bestaat uit vastgelegd gedrag. Hiermee heb ik een verklaring voor het verschijnsel dat actief leren beter werkt. Zie het volgende voorbeeld.

Als ik een woord opzoek, dan oefen ik het opzoeken van dat woord. Het is een gedrag dat leidt tot kennis van de betekenis van dat woord. De volgende keer dat ik dit of een ander woord opzoek, zal ik het sneller kunnen, want dan ben ik geoefender. Het is helaas een gedrag dat ik niet zonder de hulp van het woordenboek kan uitvoeren. Vergelijk dit eens met het alternatieve gedrag: het concluderen van de betekenis van een woord uit de context. Ik oefen hiermee het concluderen uit de context. Dit is ook gedrag dat leidt tot kennis van de betekenis van dat woord. En ook dit gedrag zal ik de volgende keer dat ik dit of een ander onbekend woord tegenkom, sneller kunnen. Dit gedrag kan ik wel zonder hulpmiddel uitvoeren. Ergo: de volgende keer kom ik sneller op de betekenis, ik heb het dus beter onthouden.

Het meest duidelijk blijkt dit in het geval dat je twee keer hetzelfde hoofdstuk leest in een vreemde taal. Zoek je een woord op, dan denk je de tweede keer “Wat betekende dat ook al weer?” en moet je het nog een keer opzoeken. Concludeer je uit de context wat de betekenis is, dan denk je in eerste instantie misschien ook “Wat betekende dat ook al weer?”, maar vervolgens concludeer je sneller dan de eerste keer wat de betekenis is.

Het gedrag wordt opgeslagen in het geheugen. Bij actief leren wordt er dus iets anders opgeslagen dan bij passief leren en daardoor werkt het beter.

 

Terug naar Overzicht Argumententheorie                    English version

From → Wetenschap

Geef een reactie

Geef een reactie

