Skip to content

Naar een begrip van figuren in een 4D-ruimte

18 februari 2013

Mijn doctoraalscriptie (1989) heb ik nu beschikbaar gesteld in Word-format. De vorige versie (veel MB) bestond uit de scans van de papieren versie. De inhoud is letterlijk hetzelfde.

Samenvatting

In deze scriptie werd onderzocht of mensen in staat zijn 4D-interpretaties te maken van visuele stimuli. Hiermee werden twee theoretische standpunten tegenover elkaar gezet: het likelihood-principe en het mini­mumprincipe. Deze laatste sluit niet uit, dat mensen een patroon als 4D kunnen zien.

De resultaten waren negatief. Mogelijk waren de gedane experimenten niet langdurig genoeg om het beoogde 4D-inzicht te verwerven. Daarom kan er heden nog geen definitieve conclusie worden getrokken.

Klik hier om mijn scriptie te downloaden.

Met 4D bedoel ik vier ruimtelijke dimensies. Ik ga er niet de tijd bij betrekken, bij mij is de vierde dimensie niet de tijd. Wat het verschil is tussen ruimtelijke dimensies en de tijd leg ik uit in een artikeltje (onderstaande link), dat onderdeel is van mijn scriptie.

Het verschil tussen ruimtelijke dimensies en een tijdsdimensie

From → Wetenschap

Geef een reactie

Geef een reactie

