Skip to content

Argumenten en vaardigheden

4 februari 2013

Een mens speelt een partij schaak tegen een computer. In het begin verliest de mens van de computer. Hij leert echter van zijn ervaringen en gaat steeds beter spelen. Na vele partijen gaat hij het steeds vaker van de computer winnen, de computer blijft steeds op hetzelfde niveau spelen.
De mens gebruikt zijn ervaringen om steeds beter te worden en de vraag is hoe deze ervaringen in beslisregels worden opgenomen. Hoe krijgen de beslisregels op grond van deze ervaringen vorm? Zijn er wel beslisregels? Of tellen er voor één beslissing zoveel regels mee, dat het geen regel is in de zin van een computer statement?
We denken dat we als-danregels gebruiken, bijvoorbeeld “als de stukken zo en zo staan, dan speel ik het paard”. “Als wit de opening E2-E4 speelt, dan speel ik …”. Dit soort als-danregels werken van algemeen naar specifiek, het zijn voorbeelden van algemene regels, die in specifieke situaties worden toegepast. Ik wil een model van menselijke intelligentie bouwen, dat niet van algemeen naar specifiek werkt, maar uitsluitend specifieke gevallen bevat. Een beslissing wordt niet genomen op basis van een algemene regel, maar op basis van een grote hoeveelheid argumenten.
Het model voor intelligentie bestaat uit:
– argumenten, dit zijn de elementen die aan de basis liggen van het intelligente gedrag.
– vaardigheden, die worden bepaald door de argumenten. Een voorbeeld van een vaardigheid is het nemen van een beslissing in een schaakstelling.

English version

Advertenties

From → Wetenschap

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: